Soukromníci jsou u dopravních staveb efektivnější než stát.
Soukromí investoři jsou při výstavbě dopravní infrastruktury efektivnější než stát. Jde jim totiž o zisk, což stát většinou neřeší.
Soukromníci jsou u dopravních staveb efektivnější než stát.
autor. JURIS REAL, ČTK
Soukromí investoři jsou při výstavbě dopravní infrastruktury efektivnější než stát. Jde jim totiž o zisk, což stát většinou neřeší.
Na dotaz ČTK to sdělil dopravní expert z platformy Vize 0 Roman Budský. Vláda právě projedná možnosti financovat projekty silniční a železniční infrastruktury formou projektů PPP, tedy spojením privátního a veřejného sektoru.
V České republice se tímto způsobem staví 32 kilometrů dlouhý úsek dálnice D4. Expert z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice Ivo Drahotský však upozorňuje na možná rizika těchto projektů, např. na možnou nedostatečnou údržbu silnic soukromníkem či tvorbu mandatorních výdajů.
Soukromý investor v PPP projektech zajišťuje výstavbu, následný provoz a údržbu, za což mu stát platí. Po smluvené době a za stanovených podmínek stát dílo přebírá, v případě dálnice D4 to bude za 25 let od zprovoznění.
Budský řekl, že je zastáncem PPP projektů, pokud se provede ekonomická rozvaha před zahájením projektu a také se kvalitně nastaví smlouvy. Firma do projektu jde s vidinou zisku, pokud ale bude chybovat, zisk se podle Budského může snadno změnit ve ztrátu, kterou bude soukromník hradit ze svého.
"A také naopak, pokud se vše zadaří, mohou inkasovat zajímavé zisky," dodal.
Stát podle Budského naopak nehledí na zisk, či ztráty, není tak oproti soukromému sektoru ekonomicky efektivní. "Když stát utrpí ekonomické šrámy, vždycky se to "nějak udělá". Stát řvát určitě nebude, soukromník ano," řekl.
Také zmínil, že stavba dálnice zpravidla přesahuje jedno volební období. "Rozestavěnou dálnici si pak přebírá další vláda. A když jsou se stavbou problémy, najednou osočuje jeden druhého. V každém případě to pak zaplatíme všichni," uvedl.
Podle Drahotského jsou při budování dopravních staveb nezbytné tři prvky, a to peníze, know-how a stavební kapacity. "Pokud je tedy realizována stavba formou PPP projektů, tak je v podstatě veřejným sektorem přiznáno, že některý ze zmíněných tří prvků není schopen zajistit v adekvátní podobě jako sektor soukromý. Za jeho práci poté připlatí," sdělil odborník.
Upozorňuje také na to, že projekty PPP lze hodnotit až po celkovém dokončení a předání státu. Je zde totiž riziko, že soukromník nebude správně provádět údržbu, zvýšené výdaje pak mohou spadnout na stát.
Mnoho projektů podle Drahotského zkrachovalo na tom, že se zvýšily ceny materiálů či stavebních prací. "A pro soukromý sektor bylo výhodnější zaplatit smluvní pokutu a od projektu odstoupit," uzavřel.
Fórum
Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.
Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.
Volejte 777 603 019
Kalkulátor nemovitostí
Spočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru
Poslední Aktuality a články
Poslanci EU schválili odklad platnosti unijního nařízení o odlesňování.
Odpůrci poukazovali hlavně na to, že některé mechanismy, které nařízení zavádí, nejsou dostatečně připravené. Podle některých firem norma také přinášela nové byrokratické povinnosti a mohla by vést ke zvýšení cen. Více»
Soud zamítl žalobu obce Branov kvůli vyhlášení NP Křivoklátsko.
Městský soud v Praze zamítl žalobu středočeské obce Branov v jejím sporu s ministerstvem životního prostředí (MŽP) kvůli chystanému vyhlášení národního parku (NP) Křivoklátsko. Více»
Novým předsedou Rady ERÚ je Jan Šefránek.
Trávníček zůstane členem. Více»
Stanice metra Českomoravská se na rok uzavře 6. ledna.
Stejně tak Pankrác. Více»
Zámek Štiřín se nepodařilo prodat ani napotřetí.
Do dražby se nikdo nepřihlásil. Více»