Provozuje:
Juris Real Estate

Senát odmítl právní normou umožnit konzervaci málo využívaných tratí.

Senát odmítl snahu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) umožnit zákonem konzervaci málo využívaných lokálních železničních tratí. Rozhodl o tom po dvouhodinové rozpravě nejtěsnější většinou.

Senát odmítl právní normou umožnit konzervaci málo využívaných tratí.

autor. JURIS REAL, ČTK

Senát odmítl snahu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) umožnit zákonem konzervaci málo využívaných lokálních železničních tratí. Rozhodl o tom po dvouhodinové rozpravě nejtěsnější většinou.

Novelu drážního zákona, která má v souladu s nařízením EU především posílit práva cestujících na železnici, tak bude muset znovu posoudit Sněmovna, která může Senát přehlasovat.

Možnost využít navrhovaného omezení provozuschopnosti dráhy by mohl podle Kupkovy úpravy vlastník trati. Podmínkou by bylo, že by na trati dva roky po sobě klesl roční provoz pod 300 jízd osobní přepravy nebo 12 nákladních jízd.

Změna by podle ministra neznamenala úplné zrušení trati a ušetřila by peníze pro zajištění provozuschopnosti dráhy, které celkově představují osm miliard korun ročně. Konzervace by umožnila snazší obnovení dráhy v budoucnu v případě, kdy by zájem na jejím provozování vzrostl, uvedl Kupka.

K žádosti o konzervaci trati, kterou bude posuzovat drážní úřad, se mají podle úpravy závazně vyjadřovat kraje a obce. Závazné stanovisko bude dávat také ministerstvo obrany. Analogickou úpravu Sněmovna v roce 2021 odmítla.

Obavy z konzervace tratí měly a mají hlavně samosprávy, které se bály toho, že umožní rušit tratě bez náhrady. Poukázala na to senátorka STAN Hana Žáková, podle níž Kupkova úprava nebyla se zástupci samospráv dostatečně projednána.

Likvidace železniční dopravy lokálního charakteru může vést nejen ke snížení turistické atraktivity mnoha oblastí, definitivnímu konci možností dopravy velkých nákladů po železnici, ale také k vylidňování venkova, sdělila Žáková.

Konzervace tratí by se podle senátorky dotkla oblastí, které jsou obvykle geograficky, ekonomicky i sociálně znevýhodněné.

Podle lidovce Josefa Klementa by se zakonzervování mohlo týkat aktuálně 15 tratí, z nichž sedm je už nyní neprovozovaných.




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

Poslanci EU schválili odklad platnosti unijního nařízení o odlesňování.

Odpůrci poukazovali hlavně na to, že některé mechanismy, které nařízení zavádí, nejsou dostatečně připravené. Podle některých firem norma také přinášela nové byrokratické povinnosti a mohla by vést ke zvýšení cen. Více»

Soud zamítl žalobu obce Branov kvůli vyhlášení NP Křivoklátsko.

Městský soud v Praze zamítl žalobu středočeské obce Branov v jejím sporu s ministerstvem životního prostředí (MŽP) kvůli chystanému vyhlášení národního parku (NP) Křivoklátsko. Více»

Novým předsedou Rady ERÚ je Jan Šefránek.

Trávníček zůstane členem. Více»

Stanice metra Českomoravská se na rok uzavře 6. ledna.

Stejně tak Pankrác. Více»

Zámek Štiřín se nepodařilo prodat ani napotřetí.

Do dražby se nikdo nepřihlásil. Více»

Všechny články a aktuality »»