Provozuje:
Juris Real Estate

Za nefunkční stavební legislativu může hnutí ANO.

Tvrdí česká opozice.

Za nefunkční stavební legislativu může hnutí ANO.

autor. JURIS REAL

Tvrdí česká opozice.

Za současný stav stavební legislativy, která neumožňuje rychlé schvalování dopravních staveb, je zodpovědné hnutí ANO, které ovládá klíčová ministerstva dopravy a místního rozvoje.

ČTK to sdělili zástupci opozičních stran TOP 09 a ODS. Reagovali tak na vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) v nedělním pořadu ČT Otázky Václava Moravce, že vláda už pravděpodobně nestihne přijmout zákon o liniových stavbách.

Zákon, který navrhl jeho předchůdce Antonín Prachař (ANO), měl stanovit plán potřeb výstavby strategických komunikací a zjednodušit stavební řízení. Navíc byl součástí programového prohlášení vlády.

"Musel jsem ten zákon stáhnout z legislativní rady vlády, protože měl zhruba 250 nevypořádaných zásadních připomínek. Souhlasím, že takovýto zákon je nezbytně nutný a musíme k němu dojít. Ale problém je, že v Česku do stavebního řízení mluví sedm ministerstev a 14 krajů," uvedl v neděli Ťok. Podle něj je proto nutné sáhnout nejprve do kompetenčního zákona a zjednodušit stavební řízení v maximální možné míře nejen pro liniové, ale i všechny ostatní stavby. Je nereálné, aby kabinet během nynějšího volebního období novelu zákona stihl přijmout, dodal.

Podle místopředsedy ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury není chybějící zákon o liniových stavbách pouze problémem ministerstva dopravy, ale spíš neschopností domluvit se s ministerstvem pro místní rozvoj. Přitom oba resorty řídí ministři za hnutí ANO.

"Absence nového zákona, který by přípravu staveb usnadnil, se projevuje zejména ve zdlouhavém řízení. K řízení se nyní může vyjadřovat doslova každý, bez ohledu nato, zdali má k tomu oprávněné, nebo jen ideologické důvody," uvedl Stanjura. Na neúměrně dlouhou délku přípravy dopravních staveb dlouhodobě poukazuje například Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ten například ve tři roky starém šetření poukazoval na to, že od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let.

Předseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát nepřijetí tohoto zákona však za velký problém nepovažuje.

"Je to spíš mantra koaličních politiků, kteří nejsou schopni podle stávající legislativy fungovat. Stejně tak Ředitelství silnic a dálnic a státní správa, kterou řídí," uvedl Laudát. Podle něj se dají stavby připravit i podle dnes platných zákonů, ale dělá se při tom obrovské množství chyb v procesu.

Podle Laudáta ministr dopravy Ťok ani jeho lidé v podřízených organizacích nejsou schopni zjednat pořádek tak, aby byly stavby připravovány podle zákona a s nasazením. "Za současný stav na ministerstvu dopravy může hnutí ANO," dodal. Zákon o liniových stavbách podle něj v několika bodech naráží na ústavní práva občanů, proto se zastavil už na legislativní radě vlády a do Sněmovny ani nedošel. "Jeho autoři chtějí urychlit stavby tím, že potlačí vlastnická práva majitelů pozemků, vyjádření dotčených osob a ochranu životního prostředí," sdělil Laudát. Za rychlejší považuje řešení v rámci novely stavebního zákona.

"Zákon urychlující přípravu staveb byl spolu s novelou zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) a zákonem o veřejných zakázkách hlavním pilířem legislativního programu kabinetu pro oblast dopravy," uvedl poslanec za ČSSD Jan Birke, který zároveň působí jako stranický mluvčí pro dopravu. Že nový zákon není ani po třech letech, je fakt. Televizní debata však nic nevyřešila a byla nedůstojná, dodal.




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

NHL plánuje stěhování klubu Arizona Coyotes do Salt Lake City

Rada guvernérů NHL jednohlasně schválila prodej klubu Arizona Coyotes a jeho přesun do Salt Lake City. Více»

Zájemci mají možnost navštívit stanice metra B Florenc.

U příležitosti oslav padesáti let metra v Praze nabízí dopravní podnik unikátní možnost navštívit zázemí ve stanici Florenc. Více»

V Rokycanech existují ekologické veřejné toalety.

Nevyužívají elektřinu, ani chemii. Více»

Soud zahájil insolvenci s firmou Kovosvit MAS Machine Tools.

Českobudějovický krajský soud zahájil insolvenční řízení se strojírenskou firmou Kovosvit MAS Machine Tools. Věřitel požaduje po společnosti zaplacení dlužné částky více než 20 milionů korun. Více»

Mrazivá noc snížila naději na letošní dobrou úrodu ovoce.

Čekají se další mrazy. Více»

Všechny články a aktuality »»