Provozuje:
Juris Real Estate

Stavební zákon v novém kabátě

S novým rokem vstupuje v účinnost také nový stavební zákon. Přináší rozsáhlé novinky zejména v územním plánování a ve stavebním řádu. Současně se zvyšují poplatky. Na co si musíte dát nejvíce pozor?

Stavební zákon v novém kabátě

autor. JURIS REAL

S novým rokem vstupuje v účinnost také nový stavební zákon. Přináší rozsáhlé novinky zejména v územním plánování a ve stavebním řádu. Současně se zvyšují poplatky. Na co si musíte dát nejvíce pozor?

Od 1. ledna 2013 nabývá účinnosti zákon č. 350/2012 Sb., kterým se novelizuje zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Nový zákon č. 350/2012 Sb. přináší rozsáhlé a podstatné změny původního stavebního zákona č. 183/2012 Sb. a to jak v části územního plánování, tak i ve stavebním řádu.

Část první

V § 2 odst. 7 je nově definován pojem „zastavěná plocha pozemku“, která je dána „součtem všech zastavěných ploch jednotlivých staveb. Zastavěnou plochou stavby se rozumí plocha ohraničená pravoúhlými průměty vnějšího líce obvodových konstrukcí všech nadzemních i podzemních podlaží do vodorovné plochy.“ Dále se specifikují zastavěné plochy objektů polozastřešených a zastřešených.

Vkládá se nový §13a závazné kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na obecním stavebním úřadě, který stanovuje závazné kvalifikační požadavky pracovníků stavebních úřadů. Kvalifikační požadavky vzdělání a praxe splňuje fyzická osoba, která má:

vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo bakalářském studijním programu ve studijním oboru stavebního, architektonického nebo právnického směru

vyšší odborné vzdělání v oboru stavebnictví a 2 roky praxe v oboru stavebnictví, nebo

střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru stavebnictví a 3 roky praxe v oboru stavebnictví.

„Úředník splňující kvalifikační požadavky podle tohoto zákona, ale nesplňující požadavky podle zvláštního předpisu, může vykonávat činnost na úseku územního rozhodování a stavebního řádu, pokud je zajištěno, že bude do doby splnění uvedených požadavků vykonávat tuto činnost pod odborným vedením úředníka splňujícího požadavky podle tohoto zákona a požadavky podle zvláštního předpisu, maximálně však po dobu 18 měsíců.“

Zavádí se zcela nový pojem a to v §78a – veřejnoprávní smlouva. Tato smlouva umožňuje, že stavební úřad může uzavřít s žadatelem veřejnoprávní smlouvu o umístění stavby, o změně využití území a změně vlivu užívání stavby na území, která nahradí územní rozhodnutí. Dále se zde stanovuje obsah žadatele veřejnoprávní smlouvy pro předložení stavebnímu úřadu, lhůty pro posouzení návrhu veřejnoprávní smlouvy a podmínkách souvisejících s uzavřením veřejnoprávní smlouvy. Rovněž tak se uvádějí v §116 náležitosti a postup řízení veřejnoprávní smlouvy, která může u staveb vyžadujících stavební povolení nahradit stavební povolení.

V § 79 odst. 2 dochází k rozšíření staveb, které nevyžadují rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas, jako např. skleníky do 40 m2 zastavěné plochy a 5 m výšky, stavby o jednom nadzemním podlaží o zastavěné ploše do 25 m2 a výšky 5 m na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci, dále bazény do 40m2 na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci. V odst. 3 až 5 § 79 jsou specifikovány případy, které se nevztahují na stavby dle odst. 2. Zároveň se doplňuje tento paragraf o nový odst. 6, podle kterého se rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas nevyžadují pro stavební úpravy a udržovací práce.

Vkládá se § 94a, v němž se stanovují podmínky, podklady a postup řízení pro společné územní a stavební řízení na žádost žadatele.

V § 95 se nově definují podmínky pro zjednodušené územní řízení.

V § 96 - územní souhlas se rovněž definují podmínky pro udělení územního souhlasu stavebního úřadu místo územního rozhodnutí a uvádí se, v jakých případech postačí pouze územní souhlas. Za § 96 se vkládá nový § 96a – společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru. Tento nový paragraf umožňuje stavebníkovi podat stavebnímu úřadu současně územní souhlas a ohlášení stavebního záměru dle podmínek zákona.

Je nově definován § 101 – předkupní právo a §102 – náhrady za změnu území. V těchto paragrafech jsou stanoveny podmínky předkupního práva k pozemku určeném územním plánem nebo regulačním plánem pro veřejně prospěšnou stavbu a možnost náhrady za změnu území vlastníkovi pozemku či stavbě.

Jsou pak v § 103 –, stavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce nevyžadující stavební povolení ani ohlášení. Tento paragraf taxativně uvádí, které stavební záměry, udržovací práce, stavební úpravy a stavby nevyžadují stavební povolení ani ohlášení. V § 104 – jednoduché stavby, terénní úpravy a udržovací práce nevyžadující ohlášení, který taxativně uvádí druhy staveb a prací nevyžadujících ani ohlášení stavebnímu úřadu.

V § 117 – oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora umožňuje stavebníkovi uzavřít smlouvu s autorizovaným inspektorem o kontrole projektové dokumentace a zároveň je stavebník oprávněn provést stavbu vyžadující stavební povolení na základě oznámení stavebního záměru stavebnímu úřadu autorizovaným inspektorem.

Dochází ke změně § 178 až 181 týkajících se přestupků fyzických osob, fyzických osob jako stavbyvedoucí, podnikajících fyzických osob a právnických osob, které specifikují druhy přestupků včetně sankcí za nedodržení.

Část čtrnáctá

V této části zákona – „změna zákona o správních poplatcích“ dochází k značnému zvýšení správních poplatků a to v položkách:

17 – vydání rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení anebo vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území (nově 500 Kč až 20 000 Kč)

18 – vydání stavebního povolení (300 Kč až 10 000 Kč)

19 – vydání rozhodnutí o vyvlastnění (5 000 Kč)

20 – místní šetření nebo ohledání na místě (500 Kč až 2 000 Kč)

Závěrem lze konstatovat, že přestože jistě cílem novely stavebního zákona č. 350/2012 Sb. bylo zjednodušení vyřizování územních a stavebních řízení se snahou zabránění korupčnímu jednání, novela přináší značné složitosti v investičním procesu pro stavebníky, projektanty i pracovníky stavebních úřadů. Z hlediska usnadnění podnikání přináší novela negativní důsledky, které se promítnou jak ve lhůtách přípravy a realizace výstavby, tak i ve zvýšených nákladech investiční činnosti.

Květ, Vl. Stavební zákon v novém: Co se mění?[citováno dne 22. 1. 2013]. Dostupný z: http://www.sreality.cz/clanek/stavebni-zakon-v-novem-co-se-meni/6867




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

Metropole by stála o budovu ruské školy.

V rozhlehlé budově na Krupkově náměstí v Bubenči se tři roky neučí. Sídlila v ní střední škola při ruském velvyslanectví. Více»

MČ Praha 1 zrenovuje domy.

Rovněž v letošním roce bude několik památek na území Prahy 1 opraveno i díky příspěvku z Programu regenerace městský památkových rezervací a městských památkových zón ministerstva kultury, který získá městská část. Více»

Teplárny opět obnovují plné vytápění.

Reagují na ochlazení. Více»

Zřítila se fasáda historické budovy kodaňské burzy.

Hlavní fasáda historické budovy kodaňské burzy, kterou v úterý zachvátil požár, se zřítila, uvedl mluvčí dánských hasičů. Více»

Soutěž o využití areálu na Strahově se nachází ve 2. kole.

Fotbalová asociace České republiky jedná jen se Spartou. Více»

Všechny články a aktuality »»